nadpis

Výlet byl primárně klasickou rodinnou dovolenou u moře s cestovní kanceláří. Ubytováni jsme byli v jednom z mnoha hotelů v Las Americas v jihozápadní části ostrova. Přestože jsem se ptákům nemohl věnovat stejně jako při klasickém birderském výletě díky štěstí, dobré přípravě a tolerantní manželce jsem viděl většinu cílových druhů (neviděl jsem buřnáky, buřnáčky, poddruh červenky obecné a sokola šahina).

Zdroje informaci:

Finding Birds in the Canaries, Dave Gosney, 2013
Birds of the Atlantic Islands, Tony Clarke, Helm, 2016

Report:

17. 8.
Po poledni odlétáme z Krakowa na Tenerife. Po pěti hodinách letu přistáváme na letišti Tenerife Jih. Řidič autobusu, který nás má odvést na hotel čeká na nějaké další turisty a tak se jdu projít po okolí parkoviště (28.049300, -16.574600). Na lampě sedí hrdlička. Myslím si, že je to hrdlička zahradní a proto ji nevěnuji pozornost. Najednou se dvakrát ozve dvouslabičným hlasem, který je od hrdličky zahradní zcela odlišný. Je to tedy hrdlička chechtavá (African Collared Dove, respektive Barbary Dove její domestifikovaná forma, která na Tenerife hnízdí). Běžím pro foťák ale hrdlička odlétá. Později pozoruji jinou velmi světlou hrdličku, ale ta se už neozývá, takže ji nejsem schopen bezpečně určit. Během pozdějšího pobytu pozoruji přímo v hotelu u bazénu velmi světlou hrdličku s bílými spodními ocasními krovkami. Bohužel nikdy nezazpívá. Čekáme u autobusu dál, když přilétají dvě lindušky kanárské (Berthelot's Pipit). V reportech se uvádí, že je to zde běžný druh. Já ji však později již nevidím. Dobře, že jsme čekali. Před odjezdem ještě prolétá první rorýs jednobarvý (Plain Swift).

linduška kan
Linduška kanárská

18. 8.
Ráno pozoruju na balkoně hrdličky zahradní a hodně vzdálené rorýse jednobarvé. Pak následuje klasický den dovolené s rodinou.

19. 8.
Ráno vyrážím k blízkému golfovému hřišti. Bohužel ještě v 8 hodin místního času je docela šero. Přímo na hřiště je vstup zakázán tak alespoň obcházím jeho západní část (28.062238, -16.725887). Běžně zde zpívají budníčci kanárští (Canary Islands Chiffchaff). Dále pozoruju kosy černé, slípku zelenonohou, dudka chocholatého a rorýse jednobarvé. Po snídani jedeme do Siam Parku, úžasného aqualendu, kde během čekání na sjezd šílenou skluzavkou Tower of Power poslouchám dalšího budníčka kanárského. Ze Siam Parku nás veze na hotel autobus. Omylem vystupujeme později. Je to šťastný omyl, který přináší dva nandeje černohlavé (Nanday Parakeet) (28.062238, -16.725887).

20. 8.
Ráno si půjčujeme auto a jedeme na sever ostrova do horské vesnice Masca. Nad vesnicí v sedle zastavujeme a já mohu konečně docela zblízka pozorovat rorýse jednobarvé. Zaujme mne pěnice bělohrdlá, která se ozývá odlišně jak jsem zvyklý. V Masce pak pozoruji na květech agave sýkory modrokřídlé ssp. teneriffae (African Blue Tit). Sjíždíme serpentýnami zpátky a dceři je špatně. Jedeme tedy na hotel, kde holky nechávám a mám většinu odpoledne pro sebe. Rychle vyrážím směr La Lajas (pikniková zona) za pěnkavou kanárskou do zvláštního borovicového lesa. První zastávku dělám kousek před La Lajas. Z korun stromů se ozývají králičci obecní ssp. teneriffae (Tenerife Goldcrest) ale pěnkavu nevidím. Neztrácím čas a jedu na La Lajas. Tady netvrvá dlouho a u pítka u malé budovy (28.189239, -16.665711) pěnkavy kanárské (Blue Chaffinch) nalézám. Jsou tu minimálně dva samci a několik samic a mladých ptáků. Dále jsou tu kanáři divocí (Canary) a místní poddruh strakapouda velkého ssp. canariensis (Great Spotted Woodpecker), který má velmi tmavou hruď. Nezdržuji se dlouho a spěchám do vavřínového lesa u Erjos na zdejší endemické holuby. Krásná cesta vede kolem sopky Teide přes lávové pole. Cestou pozoruji krkavce velké, poštolky obecné, luňáka hnědého a káňata lesní. Jižně od Erjos nacházím podle Gosney cestu do lesa (28.325734, -16.807909), parkuji a dál jdu pěšky. Krátce pozoruji samce pěnkavy obecné ssp. canariensis (Common Chaffinch) a skupinku kanárů. Bohužel nad lesem je mlha. Kombinace mlhy, hustého lesa a provazců lišejníků je příjemně strašidelná a připadám si jako v deštném pralese. Kousek za radiostanicí je vyhlídkový můstek. Z něj však není nic vidět, všude pode mnou je mlha. Jdu tedy dál po cestě interiérem lesa, přestože z reportů vím, že v případě mlhy je pravděpodobnost nalezení holubů minimální. Pokud se dostanu na místo s rozhledem, mlha mně stejně velký rozhled neumožňuje. Po hodině chůze to vzdávám a rychle se vracím stejnou cestou zpátky. Už to nečekám když cestu v blízkosti přeletí holub. Bez dalekohledu podle charakteristické kresby ocasu jej určuji jako holuba kanárského (Bolle's Pigeon). Sedá si na větev a já v šeru lesa dělám dokumentační foto.

rorýs jedn

23. 8.
Výlet do města Santa Cruz de Tenerife kde v parku zpívají budníčcí kanárští

24. 8.
Všichni jedeme na výlet okolo nejvyšší hory Španělska Pice de Teide. Při výjezdu obdivujeme jedinečné vegetační stupně. Často zastavuje a doslova zíráme. Na lávovem poli pod sopkou Pico Viejo fotím ťuhýka pustinného ssp. koenigi (Southern Grey Shrike). Objíždíme z východu celé Teide a sjiždíme na severní stranu ostrova, která je oproti jižní části kde bydlíme výrazně zelenější. Cestou se zastavujeme na Mirador de la Grimona u města Icod el Alto (Gosney 14/1, 28.392759, -16.608869). Je to mezi birdery oblíbené místo na oba druhy holubů, protože je velmi snadno dostupné. Na observation.org je nejvíce pozorování holubů právě zde. Když, ale vystoupím z auta a podívám se na svah nad sebou, nechce se mně tomu věřit. Pod vrcholem útesu je jen malá skupinka stromů. Kolem proletí několik holubů skalních a nad útesem krouží krahujec s poštolkou. Vzpomínám si, že v jednom reportu psali, že je dobré sledovat dravce, kteří holuby ze stromů vyženou. A opravdu po minutě vidím dva holuby vavřínové (Laurel Pigeon) a po chvíli ještě jednoho. Na fotku jsou daleko, ale charakteristickou kresbu ocasu vidím dobře ze svrchní i spodní strany.
Večer z balkónu hotelu fotím racky středomořské ssp. atlantis (Yellow-Legged Gull)

tuhýk
Ťuhýk pustinný

IMG 2035
Racek středomořský ssp. atlantis

rac 1000

25. 8.
Jedeme do Loro Parku, fantastické ZOO. Ve výběhu tygrů a mravenečníka pozoruji konipasy horské ssp. canariensis (Grey Wagtail).

26.8.
Ráno vyplouváme na katamaranu z přístavu v Adeje na pozorování velryb. Doufám, že budu pozorovat nejen zde běžné buřňáky šedé ssp. borealis (Cory's Shearwater), ale i buřnáky bulwerovy a makaronéské nebo buřnáčky madeirské. Bohužel vidím jen buřňáky šedé, kterých jsou desítky. Z kytovců pozorujeme kulohlavce Sieboldovy (Short-finned Pilot Whale). Trajekt na sousední ostrov La Gomera je i podle ptačích reportů mnohem produktivnější.

buřn šed
Buřňák šedý

kulohlavec
Kulohlavec Siebodův
27. 8.
Ráno jdu ke golfovému hřišti vyfotit budníčka kanárského. Dále pozoruji racky středomořské a prolétající hejno nandejů černohlavých.